wtorek, 27 września 2022

Ciekawostki z kontroli danych EGiB

    Zawsze twierdziłem, że udostępnienie, publikacja danych jest najlepszym sposobem ich weryfikacji. Pobierając dane z wykorzystaniem powiatowych usług WFS do kontroli dane EGiB, co chwilę jestem zaskakiwany różnymi nieprzewidzianymi sytuacjami, które kryją się w naszej ewidencji gruntów i budynków.

Problem ze wspólnym obrębem

    Jedną z ciekawszych ostatnio spraw jest znalezienie części wspólnej powiatu wielickiego (1219)  i bocheńskiego (1201), a mianowicie obręb Stanisławice. Każdy kto pobierze dane z wykorzystaniem  usług WFS powiatu wielickiego, to zobaczy na terenie obrębu Stanisławice działki pobrane z powiatu wielickiego:

A jak pobierze dane z powiatu bocheńskiego, to zobaczy na terenie obrębu Stanisławice działki pobrane z powiatu bocheńskiego:

    Ktoś może powiedzieć, że to tylko błąd usługi WFS. Też tak na początku pomyślałem, ale sprawdziłem w  portalach powiatowych i ku mojemu zaskoczeniu w obu powiatach działki z obrębu Stanisławice istnieją. Wprawdzie mają inne numery, ale dotyczą tego samego obszaru, co przestawiam poniżej na podstawie jednej z działek, która jest w powiecie wielickim z numerem 137 (121903_2.0007.137)

ale także jest w powiecie bocheńskim, tyle że pod numerem 1339 (120102_2.0031.1339)

Podsumowanie

    Obręb Stanisławice był przedmiotem przejęcie z powiatu wielickiego przez powiat bocheński, co miało nastąpić od 1 stycznia 2004  (Dz. U. 134 poz 1248). Ponieważ powiat wielicki nie chciał pogodzić się na odłączenie tego obszaru, podejmowane były różne działania zmierzające do odzyskania obrębu. W rezultacie stan ewidencji gruntów i budynków wymaga pilnego wyjaśnienia, ponieważ źle świadczy o tym rejestrze. A dodatkowo pojawia się pytanie, że skoro w obydwu powiatach prowadzona jest ewidencja gruntów i budynków dla tego obszaru, to który powiat powinien być adresatem wniosku o wypis dla działki z obszaru obrębu Stanisławice?

    Sprawę zgłosiłem dwa tygodnie temu do GUGiK i do zainteresowanych powiatów. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie problem zostanie rozwiązany. Formalnie w PRG jest obręb 120102_2.0031, który jest przypisany do powiatu bocheńskiego.



 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

W załączeniu komentarz do bloga Waldemar Izdebski