1. Podsumowanie wykonanych kontroli
Inspiracją do przeprowadzenia kontroli danych ewidencji gruntów i budynków była analiza danych niezbędna do przedstawienia opinii na temat proponowanych ostatnio zmian rozporządzenia ws. ewidencji gruntów i budynków. Możliwości takiej analizy dały ostatnie zmiany w przepisach geodezyjnych oraz działania podjęte w czasie kiedy byłem Głównym Geodetą Kraju. Przepisy, tj. ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne, uwolniły dane geometryczne ewidencji gruntów i budynków, a rozporządzenie ws. egib dało podstawy do stworzenia powiatowych usług sieciowych WFS służących do pobierania danych, co konsekwentnie wspierałem jako GGK. W rezultacie od 6 maja 2022 r. wszystkie powiaty uruchomiły takie usługi i dzięki nim każdy może bez problemów dane ewidencyjne bezpłatnie pobierać i wykorzystywać do dowolnych celów. Właśnie dane dostępne w powiatowych usługach WFS, były podstawą wykonanych analiz.
W trakcie sprawdzania liczby działek posiadających oznaczenia arkuszy w identyfikatorze, okazało się, że posiadają one pewne błędy, które można wyeliminować w prosty sposób, bez przeprowadzania postępowania administracyjnego. Moja analiza obejmowała następujące działania:
- Sprawdzenie poprawności w oznaczeniach jednostek ewidencyjnych.
- Sprawdzenie poprawności oznaczeń obrębów ewidencyjnych.
- Sprawdzenie poprawności identyfikatorów działek ewidencyjnych w zakresie ich kompletności.
- Sprawdzenie istnienia zduplikowanych identyfikatorów działek ewidencyjnych.
O wszystkich stwierdzonych nieprawidłowościach, a było ich ponad 1000, poinformowałem właściwego geodetę powiatowego oraz wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, a także Głównego Geodetę Kraju. W wystąpieniach prosiłem o poprawienie błędów i poinformowanie mnie o tym fakcie.
Wiele z sygnalizowanych błędów zostało bardzo szybko poprawionych, co na bieżąco odnotowywano w opublikowanych postach, podając datę poprawienia, a także o ile było to możliwe, także poprawne wartości identyfikatorów. Pozostałe błędy jeszcze istnieją, ale mam nadzieję, że sukcesywnie będą poprawiane. Poniżej przedstawiono zestawienie wszystkich postów z pierwszego etapu kontroli.
- Jakość danych egib - pierwsze kontrole
- Jakość danych egib - kontrola #2
- Jakość danych egib - kontrola #3 (numery obrębów)
- Jakość danych egib - kontrola #4 (identyfikatory działek)
- Jakość danych egib - kontrola #5 (powtórzone identyfikatory działek)
- Jakość danych egib - kontrola #6 (powtórzone identyfikatory działek 0604 - hrubieszowski)
- Jakość danych egib - kontrola #7 (powtórzone identyfikatory działek 0616 - rycki)
- Jakość danych egib - kontrola #8 (powtórzone identyfikatory działek 1429 - sokołowski)
- Jakość danych egib - kontrola #9 (powtórzone identyfikatory działek 0619 - włodawski)
- Jakość danych egib - kontrola #10 (powtórzone identyfikatory działek 1609 - opolski)
- Jakość danych egib - kontrola #11 (powtórzone identyfikatory działek 2804 - elbląski)
- Jakość danych egib - kontrola #12 (powtórzone identyfikatory działek 3003 - gnieźnieński)
- Jakość danych egib - kontrola #13 (powtórzone identyfikatory działek 2612 - staszowski)
- Jakość danych egib - kontrola #14 (powtórzone identyfikatory działek 2613 - włoszczowski)
- Jakość danych egib - kontrola #16 (powtórzone identyfikatory działek 2215 - wejherowski)
Niestety nie kończy to wszystkich formalnych kontroli, ponieważ w wyniku analiz okazało się, że poszerzonej kontroli wymaga jeszcze numer działki. Zgodnie z rozporządzeniem ws. egib, zarówno poprzednim jak i obecnym, powinien mieć postać liczny całkowitej, albo dwóch liczb całkowitych rozdzielonych ukośnikiem np. 123/4. Niestety w danych ewidencji gruntów i budynków występuje wiele niedozwolonych oznaczeń. W sumie dotyczy to 127 powiatów, a liczba przypadków według stanu na 5 sierpnia 2022 r. wynosi 12 974.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W załączeniu komentarz do bloga Waldemar Izdebski