Jakie zmiany GUGiK proponuje?
Do najważniejsze zmian zaproponowanych do wprowadzenia w rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków należą m.in.:
- wprowadzenie możliwości wykazania adresu do korespondencji, w tym adresu do e-doręczeń;
- możliwość wydawania wypisów z rejestru gruntów dla wybranych działek ewidencyjnych oraz likwidacja uproszczonych wypisów z rejestru gruntów;
- wprowadzenie na stałe specjalnego trybu ustalania przebiegu granic działek ewidencyjnych zajętych pod cieki i zbiorniki wodne;
- przywrócenie możliwości oznaczenia arkusza mapy w identyfikatorze działki ewidencyjnej;
- dopuszczenie szczególnego sposobu numeracji działek po uzgodnieniu z WINGiK;
- zmiana sposobu tworzenia jednostek rejestrowych;
- uproszczenie zasad zaliczania gruntów do użytków B, Ba i Bi.
Nie wiem jakie konkretnie rozwiązania zostaną ostatecznie zaproponowane, ale już po samej propozycji, do dwóch zmian pkt 4 i 5 odniosłem się wczoraj, a dzisiaj przedstawię swoją opinie do pkt 1 i 6.
Adres obywatela a rejestry
W praktyce funkcjonowania różnych rejestrów państwowych, każdy z nich gromadził zwykle wszystkie potrzebne dane, aby być od nikogo i niczego niezależnym. W przypadku obywatela jedną z istotniejszych danych jest jego adres zameldowania, który siłą rzeczy trafiał do różnych rejestrów, a wobec niezależności wpisów w poszczególnych rejestrach, wielokrotnie adresy te są zupełnie różne, nie tylko ze względu na błędy w zapisach, ale również dlatego, że nie wszędzie obywatele te adresy zaktualizowali. Takie funkcjonowanie rejestrów jest bardzo problematyczne dla każdego, kto zmienia adres zameldowania i potem musi dokonywać wędrówki po wszystkich urzędach prowadzących różne rejestry, aby dokonać stosownych zawiadomień o zmianie.
Adres do korespondencji i adres do e-Doręczeń w egib
W procesie legislacyjnym rozporządzenia ws. ewidencji gruntów i budynków wyeliminowaliśmy z egib różne adresy pozostawiając jedynie adres zameldowania. Złożono przy tym, że będzie on aktualizowany na podstawie adresu ujawnionego w rejestrze PESEL. Nie stanowi to dzisiaj żadnego problemu, ponieważ wszystkie powiaty posiadają odpowiednie usługi, umożliwiające komunikację z rejestrem PESEL, a z art. 24 ust. 2b pkt1 lit. g ustawy jasno wynika, że zmian w ewidencji można dokonać na podstawie wpisów w innych rejestrach publicznych, a w tym przypadku mamy do czynienia z taką sytuacją.
Uważam więc, że na obecnym etapie nie ma potrzeby wprowadzanie zmian w rozporządzeniu ws. egib i dodawanie dodatkowego atrybutu jakim jest adres do korespondencji. Natomiast warto zachęcać obywateli do zakładania kont w systemie e-Doręczeń, co powoduje automatyczne rozwiązanie problemu z adresem do korespondencji.
W tym miejscu też zwrócić uwagę, że nie ma potrzeby przechowywania w egib adresu do e-Doręczeń ponieważ jest on do ustalenia na podstawie numerów PESEL i REGON.
Zmiana sposobu tworzenia jednostek rejestrowych
W komunikacie nie określono szczegółowo propozycji zmian dotyczących tworzenia jednostek rejestrowych. Obecny zapis §13 ust. 1 stanowi, że "Działki ewidencyjne położone w granicach jednego obrębu ewidencyjnego i będące przedmiotem identycznych praw i odpowiadających im udziałów, o których mowa w § 11 pkt 2 lit. a i § 12 pkt 1 i 3, tworzą jednostkę rejestrową gruntów".
Jeśli w tej kwestii miałoby się coś zmienić, a przypuszczam, że może chodzić o identyczność jednostki rejestrowej z nieruchomością objętą jedną księgą wieczystą, to pomysł jest zły i potencjalny przepis będzie zmuszał starostów do ciągłego przerzucania działek z jednej jednostki rejestrowej do drugiej.
Jeśli chcemy coś usprawnić, to proponuję odważne zlikwidowanie jednostek rejestrowych. Ewidencja gruntów i budynków tylko na tym zyska, ponieważ jednostki rejestrowe są reliktem przeszłości związanym z papierową formą prowadzenia rejestru.
Podsumowanie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W załączeniu komentarz do bloga Waldemar Izdebski